måndag 14 mars 2016

Pasifika festival - den första svensk som deltagit där?

Varje år arrangeras Pasifika Festival under två dagar i Western Springs Lakeside Park. Det är alltså parken som ligger vid Auckland Zoo och Motat(Museum of Transport & Technology) sydväst om Auckland city.



Varje ö-rike(nästan) utanför Nya Zeeland har sitt eget område på festivalen med försäljning av mat, hantverk, drycker och med en egen scen där olika kulturella delar presenteras.



Då alla i min kör är samoaner förutom jag och Hanna skulle vi uppträda på scenen i den största avdelningen, the Samoan village. Det bor oerhört många invandrare från dessa öar i Auckland, men allra flest från Samoa.



Tyvärr var manfallet i kören enormt, så vi slutade som en kvintett, där jag och Hanna var med som ensamma sopraner. Vi två fick lite panik innan och övade extra på de samoanska texter vi skulle sjunga. Det gick finfint som tur var. Dessutom gick vi på en timme senare än schemalagt trots att vi var första akten på hela festivalen. Samoan time...just sayin´...




Jag, Nicke och Caesar spenderade hela dagen med att gå runt bland de olika, färgstarka ö-rikena. Vi tittade på uppträdanden, deltog i hantverksworkshops och såg intervjuer med olika skönhetsmissar. Deltävlingarna inför Miss World är otroligt stort i den delen av världen och jag delade scen med en rejäl kändis här, miss Samoa.



Vi åt såklart island food, vilket ofta består av grillat kött, kyckling, lamm som serveras tillsammans med olika rismixer, pastasallad och chop suey-nudlar som av någon anledning bitit sig fast rejält på öarna. Favoriten var dock de färska fruktshakerna och glass som serverades i halvor av ananas och vattenmelon. På vissa öar är också friterat bröd stort, typ som en donut utan fyllning.


Det roligaste var ändå att min körledare Simon frågade mig om jag ville uppträda med någonting en halvtimme på söndagen på scenen i Saoman village. Jag tackade vänligt nej, då det skulle ha känts lite konstigt. Nog för att en av mina gitarrlärare och jag har pratat om att göra lite jazzspelningar ihop, vilket jag inte har gjort på många år. Lite svenska folkvisor på den samoansk scenen kanske hade berikat festivalen ytterligare, vem vet?

2 kommentarer:

  1. Vilken kul grej, ifall jag en dag besöker Nya Zeeland ska jag hålla utkik efter aktuella festivaler! :)

    SvaraRadera
  2. Vilken annorlunda och rolig upplevelse!

    SvaraRadera