fredag 5 februari 2016

Skolmat och hälsa här på Nya Zeeland

När vi flyttade hit blev jag så klart lite stressad kring de nya rutinerna kring skolan här. En stor del jag funderade på var vad man ska skicka med till skollunch och morning tea(=mellis) och hur den skulle förpackas. Behövs kylklampar, mattermos eller hur skulle det hela läggas upp?

Jag förstod någonstans att här precis som i många andra delar av världen skickas onyttigheter med på skolluncherna. Själv kände jag mig inte så sugen på att skicka med Caesar marmeladsmörgåsar och chips som den helyllesvensk jag ändå är.


Vi provade oss fram genom bulgur och köttsorter, som var mitt stora problem, då matväskan hänger i rumstemperatur mellan 10-12.30. Detta är då slutresultatet:

En klämyoghurt utan tillsatt socker, nötter och en frukt till morning tea. Till lunch lägger jag i en fryst korv(jag vet, inte optimalt.) eller fryst kyckling med kylklamp under, små tomater, en morot, några fler grönsaker eller vad vi nu har hemma alternativt lite frukt, en rawfoodboll direkt från frysen och lite mandlar typ.


Förra terminen gick många av klassens föräldrar genom walk of shame, då läraren en dag öppnade allas matlådor och hade dessa som tema för dagen. De gick igenom matgrupper och pratade om hälsa.

Caesar och en till elev hade en stor guldstjärna på klassfönstret när vi hämtade barnen och barnen hade ritat och skrivit vad som fanns i deras matlådor och satt upp allt detta på klassens stora "skyltfönster". Som nykomling blev jag oerhört glad så klart, lättad över att ha fixat en helt okej låda i alla fall. Många föräldrar skämdes oerhört över detta, men några skärpte också till sig efteråt.

Här nedan ser du på den övre raden lunchlådor från en skola i ett höginkomstområde och på den nedre raden lunchen i ett låginkomstområde. På Nya Zeeland finns riktigt fattiga barn och en del får inte ens med sig någon lunch till skolan tyvärr.

På vår skola kunde man förra året beställa mat två dagar per vecka. Systemet var krångligt med cash i ett kuvert och maten var usel med typ Billys panpizza, snabbnudlar och kakor.

I år har de jobbat fram en klar förbättring. Man kan betala och beställa mat över internet 3 dagar per vecka och nu finns allt från sushi, pitabröd och butter chicken att beställa, samt yoghurt, fruktsallad, morotsstavar med mera. De onyttigare alternativen finns ju också kvar, men ett klart steg i rätt riktning. Jag lade in några beställningar, framför allt då Caesar har varit avundsjuk på sina kinesiska klasskompisar som får sushi med sig.

2 kommentarer:

  1. Jag kan tänka mig att det inte är lätt att veta vad man ska packa i lådorna från början. Sedan kanske barnen också sneglar på vad andra föräldrar stoppat i sina kompisar lådor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, så är det definitivt på gott och ont. Caesar frågar ofta om han inte kan få med sig en treat, men han nöjer sig gott med en rawfood-boll då som tur är. Hans bästis Gabby hade däremot bannat sin mamma då hon hade skickat med henne en rest av helgens kinderäggschoklad. "Mamma, du för inte skicka med sånt igen, jag åt upp den snabbt, så ingen skulle hinna se den." Fördelen av att ha haft hälsotema under förra terminen, då dom har pratat oerhört mycket om just mat och näring. :)

      Radera