måndag 25 januari 2016

Ett besök på Auckland zoo

Ja, här åker de två männen i mitt liv på safari...eller bakom en pappbil på Auckland zoo. Vi var där en heldag i lördags och imponerades av det fina zoo-et. Stort, luftigt, naturligt och riktigt fina naturmiljöer, ett av de absolut finare zoo:n jag har besökt.

Jag antar att ett land som Nya Zeeland har ett försprång enbart genom dess naturligt prunkande natur, när det gäller möjligheten att kunna bygga upp fina miljöer för stadens zoo.


Auckland zoo är uppbyggt med geografiskt tema, där olika delar av världen finns representerade på olika platser. Självklart var både Australien och Nya Zeeland med som teman och visade wallabies, kiwi-fåglar och emu-er.


Barnen kunde samla stämplar för olika länder och världsdelar på ett brev, som man sedan kunde skicka iväg. Caesar älskade att göra det och tyckte jakten på dessa var roligare än att titta djuren tror jag. Brevet ska vi visst skicka till morfar bestämde han.


Jättelika sköldpaddor från Galapagos och fina apor från Afrika fanns att beskåda.


I sann Nya Zeeländsk anda fanns en hel del aktiviteter för barnen, roliga lekplatser av olika slag. En av lekplatserna var utformad så barnen kunde leka som apor och hänga i lianer och klättra.


Caesar hade sån tur att han hittade på sin klasskompis Benji vid lunchrasten, så vi fick sällskap av Benji och hans mamma hela eftermiddagen. Två nöjda killar vill jag lova.


Vi fick även se de små blå pingvinerna som finns här på Nya Zeeland. Trots att jag har varit i områden där de bor har jag ännu inte sett någon av dessa pingviner i det fria.


Lunchdags - så attans söta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar