söndag 25 oktober 2015

8 veckor i Auckland

Nu har vi bott i Auckland i 8 veckor och i vårt hus i 6 veckor! Tänk vad tiden flyger!
Jag tänkte sammanfatta vårt liv hittills i en bra- och en dåligtlista.

Bra-listan

Vädret - det är varmare här, men det är framför allt ljuset som gör skillnaden här. Jag kan inte förneka att det faktum att jag går i sandaler dagligen är grymt skönt och passar mig bra! Även molniga dagar lyser solen starkt bakom molnen och även dessa dagar är ljusare än hemmavid.


Stränderna och naturen - ja vad ska man säga, det är ett enormt vackert land och den del av Auckland vi bor i är väldigt vacker och mysig den med!

Folket - folk här är så klart väldigt varierande, men rent generellt sett mycket artigare och trevligare än hemma. Man hälsar ofta på varandra när man möts på en promenad och mammorna i Caesars klass bjuder in mig ibland på sociala aktiviteter, nu i fredags var jag hembjuden på vin- och färgläggningskväll till exempel. I tisdags hade kören social kväll och vi alla gick på bio tillsammans.

Dåligt-listan

Dålig trafikplanering - det tar längre tid per kilometer att åka någonstans i jämförelse med välplanerade Stockholm. Det finns få motorvägar och huvudleder och många småvägar med utfarter hela tiden från hus och andra vägar. Det skapar i kombination med en hög rätt dåliga bilförare, fler trafikolyckor. Det är något vi åker förbi med jämna mellanrum.

Våra nära - det tar tid att bygga upp ett bra nätverk och jag blir medbjuden av mammor i Caesars klass på sociala kvällar, umgås lite med folk här och där, har min kör och går och fikar med några från yogan ibland. Det hade inte gått så här lätt att bli medbjuden hemma i Stockholm som nyinflyttad.

UV-strålarna - jag har lärt mig två saker här. Ha alltid en jacka i bilen för vädret slår om snabbt. Jag måste även ha en solkräm i bilen då solen här lyser starkt och uv-strålarna är starkare här. Det är lätt att bränna sig och NZ har en hög andel hudcancer i jämförelse med oss.

2 kommentarer:

  1. Skönt att folk bjuder in en så lätt ändå! Självklart tar det tid att bygga relationer, men i Sverige tror jag att det kan vara svårt att ens bli inbjuden på det sättet...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag tror inte heller det! Jag har flera invandrade vänner som vittnar om detta hemmavid. Jag är bjuden till en av mammorna i Caesars klass på vin och pyssel på fredag - himla trevligt och gulligt!

      Radera