fredag 18 september 2015

Nya Zeeland, landet där rugby är religion

Jag fick lite oväntad fritid nu, då jag skulle logga in på jobbservern för ett arbetspass, men inser att de kanske har sin uppdateringsnatt just nu i Sverige. Det är någon torsdag natt per månad, men jag har helt glömt vilken det är. Som tur är hade jag även fått ett mail från min gulliga kollega att hon kunde göra mina arbetsuppgifter för igår svensk tid, så det var verkligen bra timing!

Idag fick alla skolbarn ha på sig kläder i färgerna med sitt favoritrugbylag. Jag förklarade att rugby knappt finns i Sverige, men sedan glömde jag bort det helt. Jag hade ju kunnat skicka Caesar till skolan med den Brynäs-tröja vi faktiskt har med oss. Är man uppväxt i Gävle så är man liksom. :)


Vi såg redan de första dagarna hur stort rugby är och deras landslag All blacks är verkligen gudar här! Överallt finns billboards, de är med på reklam, till och med på Air New Zealands säkerhetsfilm var ett gäng spelare med. Man kan köpa allt med All blacks på, lakan, kakor, tallrikar, tavlor - allt! En liten nation utkastad i världshavet som inte sätter så många märken på världskartan, men när det gäller rugby är de överlägsna!

Andra sporter som är stora här är cricket och fotboll efter vad jag har förstått hittills.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar