torsdag 10 september 2015

Frukost Nya Zeeland-style

Här liksom i Storbrittannien ser man ofta på kaféer skyltar med texten:
Vi serve breakfast all day!

Frukost består ofta av ägg, bacon, bönor och sådant eller annat matigt, som för oss svenskar mer signalerar lunch.
Därför äter man ofta frukosträtter följdaktligen även vid lunchtid.
Vi åt en sen frukost igår, jag och Caesar, och lyxade till det med kaféfrukost.

En stor Flat white..

...och Eggs Benedict blev mitt val för brunchen. Denna rätt har jag varit nyfiken på ett tag, då den ser så god ut på bild. Traditionellt serveras den nog med bacon, men jag har svårt för kött till dagens första mål, så jag valde stekt svamp istället.

Pocherade ägg på toast med en bädd av spenat och champinjoner. Såsen över är Hollandaisesås. Var det gott? Väldigt gott, jag tror jag har en ny brunchfavorit här på Nya Zeeland!

2 kommentarer:

  1. Låter gott! Vi älskade NZ när vi var där, men tyckte att maten var ganska trist. Även laxen smakade lite mindre än hemma lustigt nog, och så finns det ju mest tartarsås till alla fiskrätter, blev lite tjatigt till slut. Men som sagt, i övrigt älskade vi landet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var här 2005 och minns också maten som rätt kass. Jag tror mycket har hänt sedan dess, framför allt i Auckland så klart. Jag åt lax nu i veckan och den var fantastisk! Frukten och grönsakerna smakar så mycket mer och fisk och skaldjuren är jättefina. Nya Zeeland är på väg uppåt ekonomiskt och det avspeglar sig nog i kulturen kring mat med. Det är lättare nu för tiden med Tripadvisor som gör att det är så lätt att hitta till dom där riktiga guldkornen. Vi använder den sidan oerhört mycket för just mat och boende.

      Radera