söndag 6 oktober 2013

Matnyttiga resesidor

Miniloc Island, Filippinerna

När det gäller resande finns det en uppsjö av internetsidor som ger information, inspiration, tips och prisjämförelser. Vi har åkt på charter 3 gånger under vårt årtionde tillsammans, varav en gång tillsammans och två gånger isär. Alla charterresorna gick av stapeln som sista minuten, för då kan charter vara grymt prisvärt. I övrigt bokar jag alltid flyg och boende separat. Vill man åka runt eller resa en längre tid finns det seriösa pengar att sparar, speciellt på långdistansresande där charterbolagens priser ger mig magont. Jag förstår skälen till deras priser, så det är inte det...

När Kejsaren var 9 månader spenderade vi en månad i Asien. Vi flög via Hong Kong till Hanoi och vidare ut till havet i Mui ne för ett par veckors soft semester där. Sedan flög vi vidare till Manilla och till en resort i El Nido på den filippinska ön Palawan. Vi flög dit i den oerhört härliga Miniloc-resortens egna plan och hade sedan bokat båtar som skulle ta oss söderut via kusten. Vi bodde lyxigt och tog dykarcertifikat, men flög billigt och vistades i ytterst prisvärda länder. Vi avslutade med några nätter i Hong Kong. Hela resan gick på 40 papp för oss tre. Hade Kejsaren varit över två år hade vi fått lägga på 10000:- på det priset troligtvis.

Boende kollar jag alltid upp via Tripadvisor. Den sidan är så ytterst grym då den har så stor spridning världen över. Bokningar som har fått strålande recensioner där har alltid visat sig vara strålande. Bokning av boende brukar jag mestadels göra via Booking.com eller Hotels.com beroende på vem som har bäst pris. Andra bra bokningssidor för boende är Expedia och Agoda eller direkt till pensionatet själv för små, mysiga boenden.

När det gäller flygbiljetter finns det också en uppsjö av bra bokningssidor och var inte skeptiska för att det är något flygbolag du aldrig har flugit med. "Miniland i tjottahejti Airways" kan vara fantastiskt bra och budgetresebolag är oftast kanonbra världen över! Jag är inte så petig, men hittills har jag alltid kommit fram dit jag ska och oftast på rätt tid dessutom och det är ju ändå det viktigaste.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar